Daha iyi portreler çekme

İyi bir portre fotoğrafının temel unsurlarını öğrenin

O kadar da zor olamaz değil mi? Arkadaşınız/eşiniz/çocuğunuz sizden kendisinin resmini çekmenizi istiyor. İyi bir dijital fotoğraf makineniz var. Fotoğraf makinenizi elinize alıp fotoğrafı çektiniz. Ama sonuçtan memnun değilsiniz ve nedenini bilmiyorsunuz. Netleme doğru, pozlama doğru... Peki yanlış olan nedir? Kısa bir süre önce, bir portreyi iyi yapan şeyin, portrenin teknik açıdan doğru olmasından çok daha fazlası olduğunu öğrenmiştiniz.

Birincisi, arka planı göz önünde bulundurun. Dikkatinizi konudan başka yere çekmemelidir. Düz bir duvar, koyu yeşil yapraklar; basit olan her şey (güçlü çizgiler veya desenler olmadan) iyi iş görür. Konunun başından başlayarak görünür olan bir çizgi, direk veya daldan daha kötü hiçbir şey yoktur.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR objektif, 1/250 sn, f/6,3, ISO 100, Deklanşör Öncelikli, Matris ölçümü, dolgu flaş.

Bu fotoğrafta, konumuzun arkasında "büyüyen" bir sokak tabelası direği var.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR objektif, 1/250 sn, f/4, ISO 100, Deklanşör Öncelikli, Matris ölçümü, dolgu flaş.

Bu fotoğrafta, sadece birkaç metre kenara çekildik; artık işaret levhası görünmüyor ve daha hoş bir fotoğraf ortaya çıkardık.

Arka plana önem verin

Parlak arka plana karşı bir kişiyi fotoğraflıyorsanız, fotoğrafınızda rahatlıkla bir siluet elde edebilirsiniz. Bu, arkadaki parlaklık nedeniyle fotoğraf makinesinin konuyu yetersiz pozlayarak karanlık göstermesinden kaynaklanabilir. Bunu önlemek için, Nikon D-SLR'ınızın dahili flaşını kullanabilir veya COOLPIX ya da Nikon 1 dijital fotoğraf makinenizin flaş özelliğini açabilirsiniz. Ama yüze ışık eklediğinizde, aynı parlak arka plan sorunu var olmaya devam eder. 

Her Nikon D-SLR ve COOLPIX pozlama telafisine sahiptir. Arka planın parlaklığını dengelemek için bir veya iki f/duraklama ya da deklanşör hızı kadar fazla pozlayın. Yine de, istediğiniz sonuçları elde edemiyorsanız tercihen konudan daha koyu; farklı bir arka plan deneyin.

Resmin konunuz hakkında olduğunu aklınızda bulundurun. Konunun etrafındaki tüm alanın fotoğrafını çekmeyin. Fiziksel olarak ilerleyerek veya bir telefoto objektif ya da zoom objektif kullanarak yakınlaşın. Konunuzu, bulduğunuz o basit arka planda izole edin. İnsanlar dikey bir baş yapısına sahiptir. Bu nedenle, çekiminiz de dikey olsun. Yatay portreler nahoş görünebilir.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II objektif, 1/250 sn, f/2,8, ISO 100, Diyafram Öncelikli, Matris ölçümü, dahili açılan dolgu flaş.

Bu portrenin kompozisyonu hiç de ilgi çekici değil. Konu, çerçeveye ortalanmış bir şekilde tuğladan bir duvara karşı oturuyor, etrafında resme katkısı olmayan çok fazla boş alan var.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II objektif, 1/125 sn, f/5, ISO 100, Diyafram Öncelikli, Matris ölçümü, dahili açılan dolgu flaş.

Bu fotoğrafta, konumuzdan duvara dayanmasını ve fotoğraf makinesine doğru dönmesini istedik. Ayrıca, dikey; daha ilgi çekici bir görünüm için resmi iyice kırptık. Tuğla arka plan artık kompozisyonun dinamik bir unsuru haline dönüştü.

Tarz katmayı düşünün

Ardından, konunun nasıl giydirileceğini düşünün. Koyu renkler dikkat dağıtıcı olmadığı için portrelerde daha iyi iş çıkarabilir. Parlak desenler, "yüzüne bakma, bana bak" diye bağırır.

© Gary Small

D300, AF-S NIKKOR 24-85mm f/2.8-4D IF objektif, 1/30 sn, f/3,5, ISO 200, Diyafram Öncelikli, Matris ölçümü; fotoğraf makinesinin dahili açılır flaşı kullanılarak çekilmiştir.

Bu resimde, konu; desenli bir gömlek giymekle birlikte, bir omzu dikey jaluziye dayanmış halde birçok eşya ile karmakarışık hale gelmiş bir rafın (solda) yanında oturuyor.

© Gary Small

D300, AF-S NIKKOR 24-85mm f/2.8-4D IF objektif, 1/30 sn, f/3,8, ISO 200, Diyafram Öncelikli, Matris ölçümü, SB-900 flaş biriminin ışığı bir reflektörle tavandan konunun üzerine sektirilerek çekilmiştir.

Bu resimde, konumuzdan; dikey jaluziler arka plan olacak şekilde yana kaymasını istedik. Ayrıca, koyu renkli bir gömlek giymesini istedik. Daha iyi bir kırpma için yakınlaşarak diğer dikkat dağıtıcı unsurları ortadan kaldırdık. Tavandan sektirilen ışık bu resim için yumuşak bir aydınlanma sağlar.

Çarpıcı açılar

Son olarak, emniyet müdürlüğü için sabıka fotoğrafı çekmiyorsanız konunuzu önden fotoğraflamayın. Konunuzdan, vücudunu biraz yana doğru (sizden belki 45 derece dışa doğru) çevirmesini ve başını size bakacak şekilde döndürmesini isteyin. Bu, insanları daha etkileyici göstermeye de yardımcı olan, daha çarpıcı bir pozdur.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR objektif, 1/60 sn, f/4, ISO 400, Diyafram Öncelikli, Matris ölçümü, SB-900 Speedlight flaş birimi, doğrudan flaş kullanılarak çekilmiştir. 

Bu fotoğrafta bazı sorunlarımız vardı. Birincisi, flaşı doğrudan konunun üzerinde kullanmaya bağlı olarak, arka plana vuran şiddetli bir gölge vardı.

İkincisi, yanlardaki resim çerçevelerinin oranları, üst tarafta görünen tavan ve çerçevenin alt kısmına yakın kanepe ile arka plan biraz karışıktı. Son olarak, dümdüz bakar halde verilmiş poz hiç çarpıcı değildi.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR objektif, 1/60 sn, f/4, ISO 400, Diyafram Öncelikli, Matris ölçümü, SB-900 Speedlight flaş birimi, sektirme flaş kullanılarak çekilmiştir.

Konuyu izole etmek için çerçeveye yakınlaştırarak hoş bir resim ortaya çıkardık. Arka plan artık dikkat dağıtıcı bir unsur değil. Flaşın patlayan ışığını tavandan sektirerek aydınlatmayı yumuşak hale getirdik (dikkati resimden başka yere çeken şiddetli gölgeler olmadan).

En sonunda da, konuyu fotoğraf makinesine dümdüz olacak şekilde konumlandırmak yerine, kendisinden başı fotoğraf makinesine açılı bir şekilde dönük ve kolları çapraz olarak durmasını istedik.

Özel makale ve resimleri sağlayan: Gary Small.