Böcekler ve diğer küçük canlılar nasıl fotoğraflanmalıdır?

Dünyamızda bir milyondan fazla bilinen böcek türü bulunur ve bu minik canlılardan pek çoğu kapınızın hemen dışında yaşar. Bu arada, böcek bir eklem bacaklıdır. Bir canlının böcek olarak sınıflandırılması için, canlının bölünmüş bir gövdesi, altı bacağı, iki duyargası, petek gözleri ve bazen de kanatlarının olması gerekir. Örümcek ve akrep gibi diğer canlılar da eklem bacaklı olmalarına rağmen, böcek olarak değerlendirilmezler. Böceklerin ve diğer küçük canlıların fotoğrafını çekmek çok eğlenceli olabilir. Yakın çekim veya makro fotoğrafçılığında büsbütün yeni bir dünya keşfetmek için sadece arka bahçeniz kadar uzağa gitmeyi göze almanız gerekir.

Makro fotoğrafçılığı hakkında birkaç pratik ipucu:

Yakın çekim fotoğrafçılığının ilk temel kuralı, konuya yakınlaşmaktır. Böceklerin fotoğrafını çekmek, konunun çok yakınına netlemenize olanak tanıyan bir makro objektif gerektirir. Makro objektif (Nikon bu objektifleri Micro-NIKKOR objektifler olarak adlandırır), konularınızı gerçeğe yakın büyüklükte fotoğraflamanıza imkân verir.

Özellikle bir telefoto objektif veya uzun deklanşör hızı kullanırken, fotoğraf makinesini sabitlemek için bir tripod kullanmak isteyeceksiniz. Fotoğraf makineniz tripodun üstünde fotoğraf çektiğinizde başvurulacak en iyi çekim yöntemi, deklanşöre basmak için bir kablo kullanmaktır. Bazı fotoğrafçılar deklanşöre basmadan önce D-SLR'larının üstündeki aynayı kilitleyerek fazladan bir adım daha atar. Bu, hareket olasılığını iyice azaltır. Kablolu deklanşörünüz yoksa bunun yerine, fotoğraf makinesinin otomatik zamanlamasını kullanabilirsiniz.

Ne kadar yakına girebileceğinize bağlı olarak, çerçeveyi böceğin gövdesinin tamamıyla ya da başı ve duyargası gibi belli bir bölümüyle doldurabilirsiniz. Dikkat edin de sizi sokmasın!

Böceklerin gövdesi büyüleyicidir ve yakın çekim doğa fotoğrafçılığının amaçlarından biri de böcek yaşamının tüm rengini ve ayrıntısını ortaya çıkarmaktır. İyi makro fotoğrafçılığında fotoğraf makinesi bu böceklerin gözlerine, bacaklarına, gövdelerine ve onların minik dünyasına netler. Örneğin, ağdaki bir örümceğin fotoğrafını çekmek daha ilginç bir hikaye ortaya koyar.

Arka plan rengi kompozisyonda önemli bir rol oynar. Konu pek çok böcek gibi koyu renkliyse, daha açık, netleme dışı bir arka plan; canlıyı etrafındakilerden ayırarak, bakanın dikkatini ona odaklayacaktır.

Böceği arka plandan ayırmaya yarayan teknik, sığ bir alan derinliği kullanmaktır. Alan derinliği, netleme içerisindeki konunun önünde ve arkasındaki alan olarak tanımlanır. Alan derinliği, diyafram ayarı ile belirlenir. f/2.8 gibi düşük f duraklamalar size, arka planı netlemenin dışına iterken netlemede konunuzu ön plana çıkaran sığ bir alan derinliği verir.

Doğa fotoğrafçılarının kullandığı diğer bir teknik de fotoğraf makinelerini ışıl ışıl aydınlatılan bir konuyu koyu bir arka plana doğru konumlandırarak fotoğraflamaktır. Tam gün ışığı veya dolgu flaşı gibi bir kaynakla iyi aydınlatılan bir konuya pozlamak, koyu arka planın yetersiz pozlanmasına ve neredeyse siyah görünmesine neden olur. Bu efekt, koyu, düzgün bir arka plan oluşturarak konuyu ön plana çıkarır.

Ama hem konu hem de arka planı ışıl ışıl aydınlatılıyorsa, böceği etrafındakilerden ayırmak zor olabilir. Konunun arkasına bir bez veya kağıt parçası gibi evde bulunan bir malzeme koymak, taşınabilir stüdyo fonu görevi görerek böceği düz bir arka planda öne çıkarır ve etrafındakilerden ayırır.

Böcekler ılık havada daha hareketli olur: Onları, sabah erken saatlerde veya akşam saatlerinde, hava serinken ve onlar daha yavaş hareket ettiği sırada fotoğraflayın. Günün bu zamanlarında mevcut ışık da daha elverişlidir.

© Kristina Kurtzke

D3S, AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED, 1/1000s, f/5.6, ISO 200, Manuel, Matris ölçümü.

© Kristina Kurtzke

D3S, AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED, 1/1000s, f/5.6, ISO 200, Manuel, Matris ölçümü. Bu, solda gösterilen çiçeğin üstündeki arı fotoğrafının aynı ama kırpılmış halidir. Resmi tamamen fotoğraf makinesinde oluşturmak harika olmakla birlikte, resmi her zaman kırpabileceğinizi veya bilgisayarda başka yöntemler deneyebileceğinizi de unutmayın.

Fotoğrafçılığın her alanında olduğu gibi, yakın çekim resimlerinizi basit tutmak da size en çarpıcı ve en güzel sonuçları verebilir. Sabır ve kararlılık sonuç getirir. İyi alan derinliği ve konunuzu ayırmak, mükemmel makro fotoğraflar için unutulmaması gereken iki önemli konudur.