Bir profesyonelden en iyi çocuk portrelerini çekmeye yönelik ipuçları

Mekanı ve ışığı değerlendirmeden önce, fotoğraf makinesini çıkarıp objektif seçmeden önce, biraz strateji ve psikoloji yapmak iyi bir fikirdir. Bunlar; çocuklarınızın, torunlarınızın veya yeğenlerinizin mümkün olan en iyi fotoğraflarını çekmek için ihtiyacınız olacak en temel unsurlardır.

Tamara Lackey'den öğrendiklerimizden biri de budur. Portre ve yaşam tarzı fotoğrafları konusundaki ustalığı, yalnızca çekim becerileriyle değil bunun yanı sıra, ihtiyaç duyulan stratejik komutlara son derece hakim olmasıyla da kendini belli ediyor. Tamara sürekli olarak, çocukların unutulmaz resimlerini ortaya çıkaran ruh hallerini, anları ve ifadeleri fotoğraflıyor.

İşte ondan öğrendiğimiz diğer bilgiler:

Yaş ve Beklentiler

Konularınızın yaşı, onlardan neler çıkarabileceğinizi ortaya koyar. Tamara, "Bebeklerden küçük çocuklara daha küçük yaştaki çocuklarla uğraştığımda işimin bir kısmı onlara göz kulak olmak" diyor. "Fotoğraflarının çekilmesiyle hiç ilgilenmediklerini ve onlara göz kulak olmak zorunda olduğumu bilerek işe başlarım. Bu sayede, elimdeki birkaç saniyede, aradığım ifadeyi yakalarım". Çocuğa göz kulak olmak, çocuğu Tamara'nın seçtiği noktada tutmak üzere çekimin tamamını veya bir bölümünü oyuna dönüştürmek anlamına gelebilir. Veya bir yer belirlemek ve çocuğu nazikçe yani, "korkutarak değil de ilham verici bir şekilde" oraya almak anlamına da gelebilir. "Her defasında, kafalarını başka bir yere çevirmeden onları nasıl yakalarım diye düşünüyorum. O yaş için, onlarla nasıl bir etkileşim içerisinde olacağıma dair beklentilerimi aşağı çekiyorum ve elimdeki birkaç saniyeyi iyi kullanabilmek için hızlı hareket ediyorum".   

Tamara, dört ila dokuz yaş aralığındaki çocuklarla çalışırken performans sanatları konusunda onlardan çok şey almayı umuyor. "Onlar benim için gösteri yapıp -bak şöyle yaptım, bak böyle yaptım- diyecek. Bu nedenle, olabildiğince özgün resimler de çektiğimden emin olmak zorundayım".

Konuları dokuz ila 12 - 13 yaşına bastığında Tamara, nasıl göründükleri ve nasıl rastlaştıkları konusunda bilinçlenmeye başlayan çocukları fotoğraflıyor. "İyi miydi, güzel çıktım mı, tarz mıydı ve bu, Instagram'da güzel görünecek mi" gibi şeyler düşünüyorlar. Bu nedenle, işlerimden biri de kendilerinden emin hissetmelerine ve rahat olmalarına yardımcı olmak ve artık, bu aşamada onlar açısından daha önemli hale gelen, -onların ilgi çekici fotoğraflarını çekme- konusunda fazladan birkaç adım atıyorum. Onların iyi fotoğraflarını çekmem için onları iyi pozlamam ve aydınlatmam gerektiğini onlara gösterdiğimden dolayı, daha özgün bir çabayla karşılaşıyorum".   

Tamara'nın ergenlerle fotoğraf çekerken izlediği yaklaşım gerçeğe razı olmak: "Söyleyip söylemediğimi bilmiyorum ama onların, burada fotoğraflarının çekilmesini istemediklerini bildiğimi kabul etmem gerekir". Tamara, onların yanında olduğunu söylüyor, saati geri sayıma ayarlıyor, "bu birkaç saat sürecek" diyor; mikro ifadeler aramak ve yakalamak üzere işe koyuluyor. "Bana cevap vermemeleri gerektiği akıllarına gelmeden önce, bir gülüş veya derin bir bakış yakalamak yalnızca bir saniye sürüyor". Onlarla konuşuyor fakat, "okulda hangi dersleri görüyorsun" gibi cevabı belli sorulardan kaçınıyor. Çünkü bu soruları sormak hiçbir işe yaramıyor. "Onların bu tür sorulara verecekleri önceden belirlenmiş cevapları ve ifadeleri var" diyor. Bu nedenle, kongrenin mevcut yasa tasarısı hakkında ne düşündükleri gibi sıra dışı sorular sormayı tercih ediyor. Onun ergenlerle başarıya ulaşmasının ölçüsü, birlikte çalıştığı konular fotoğraf makinesinin arkasına geçip de onlardan, "bunları yapabildiğini hiç bilmiyordum" gibi ifadeleri kaç kez duymuş olduğu.

Tamara aslında, "Ben çocukları fotoğraflarken çekilmiş bir videomu izlediğinizde pek bir iş çıkarıyormuşum gibi görünmeyebilir, ancak bir ifadeyi yakalamak için ihtiyacım olan süre, saniyenin yalnızca 1/200'ü ya da 1/1000'i kadar. Mola verip, az orada az burada zaman geçirdiğim takdirde bir şeyler bulacağımı bilerek çekimlere dalıyorum ve şayet, bu şekilde sekiz ila on anı fotoğraflayabilirsem, bu yeterli oluyor" diyor.

Ekipmanınızı Kuşanın

İşte bu noktada makine işin içine giriyor. İfadeleri çekmek için sadece birkaç saniyeniz ve belki birkaç poz için biraz daha fazla süreniz olacaksa size yardımcı olması için hızlı objektiflere, yüksek deklanşör hızlarına güvenmeniz gerekir. Ayrıca, çabuk hareket etmeniz gerekir. Bu nedenle, ekipmanınız ne olursa olsun ona tamamen aşina olmanız çok ama çok önemlidir. "Olabilecek en kötü şey, önünüzde muhteşem bir anın olup bitiyor olması ve tam o esnada makine ayarlarınızın yanlış olması veya sizin hazırlıksız olmanızdır" diyen Tamara, doğanın sunduğu nimetlerden sonraki en önemli şeyin mekanik hız olduğunu ifade ediyor.

Güven Faktörü

Konuların güvenini kazanmak profesyonel bir fotoğrafçı açısından apaçık kilit öneme sahip olduğu kadar bir aile fotoğrafçısı için de aynı derecede önemlidir. Tamara, "Çocuklarınızın veya yeğenlerinizin fotoğrafını çekmeye başlamak için izlenecek en iyi yol kendinize "Tek istediğim harika resimler çekmek ve eğlenmek" demek. Ve akabinde onlara, -fotoğrafın başarısına katkıda bulunanın onlar olduğunu- söylemektir, bu onlarda itimadı pekiştirir" diyor.

Bağlı Kalın

Tamara, kendisi ile konusu arasındaki etkileşimi canlı tutmak için, fotoğraf makinesini vücudundan uzak tutarak pek çok fotoğraf çekmeye gayret gösteriyor. Tamara, "Bazen yüzünüzün önünde kocaman siyah bir kutu taşıyarak iletişime ket vuruyorsunuz". "Fotoğraf makinesi yüzümden uzakta fotoğraf çekerken çok rahat ediyorum. Bu sayede, kurguda değişiklikler gerçekleştirebiliyor ve hakikaten acayip bakışlar yakalayabiliyorum. Konu bazen dalıp gitmiş gibi görünse de ben, fotoğraf makinesi benden uzakta fotoğraf çekerken, o aslında bana bakıyor" diyor. Tamara bunu yapmak için çoğu zaman, 35 mm gibi bir geniş açılı objektif veya odak uzaklığı en genişe ayarlanmış bir zoom objektif kullanıyor. Tamara, "24 - 70 mm, bu teknikle kullanmak için harika bir objektif" diyor.

İfadeye Odaklanın

Tamara, "Bir fotoğraf çekmek üzere olduğum her defasında, çekeceğim fotoğrafa bakıp neleri çıkarabilirim diye düşünüyorum" diyor. "Ne kadar çok şey çıkarırsam konunun ifadesi de o kadar çarpıcı olacak çünkü; bakanlar, onlar için asıl önemli olanı görmek ister. Dikkati dağıtan diğer her şey çekip çıkarılmıştır. Mesele sadece "arka planınızı toparlayın" demek değil. Çoğu kişi, daha güçlü bir resim istiyorsanız daha az dağınıklığa ihtiyacınız olduğunu bilir. Bu daha çok, "kadrajda, gözünüzü görmek istediğiniz şeyden uzaklaştıran her şeyi toparlayın" anlamına gelir. Bu, bir şeyleri fiziksel olarak önünüzden kaldırmak veya açıyı tamamen değiştirmek ve hatta aydınlatmanın pek de güçlü olmayacağı ve ışık eklemem gerekeceği anlamına gelse bile, daha temiz bir görünüm ve his ortaya çıkaracak olsa, ben buna yanaşırım. Derli toplu bir kadraj, görüntülerin ne kadar güçlü görüneceği ve ifadelerden ne kadar etki ortaya çıkaracağı konusunda çok şey fark ettirir".

Her Zaman Açık

Çocukları fotoğraflarken ısınmaya hiç vaktiniz yoktur. Bir saniye bile boşa harcamayın. "Çoğu zaman, çocukların fotoğrafını çeken fotoğrafçılar veya ebeveynler görüyorum. Onlar kurguda değişiklik yapıyor ve çocuk onlara tepki vermesine veya gülmesine rağmen onlar deklanşöre basmıyor. Tüm meselenin fotoğrafla ilgili olduğu gerçeğini kaçırıyorlar. Her çekim "Ben hazırım" demekle başlar".

Tamara, kimi konularla çektiği en iyi fotoğraflardan bazılarının çekimin en başında bazılarının da çekimin sonuna doğru çekildiğini fark etmiş. Ama hiçbir zaman işlerin nasıl gideceğini bilmiyor ve bu yüzden, tutumu hep aynı: "Çekime hazırlıklı olunması gereken zaman, her zamandır".

Çekin ve Yeniden Düzenleyin

Kompozisyon mükemmel değil diye, çektiğiniz kareyi gözden çıkarmayın. Tamara, "Bazen, konumu belki de hiç hoşlanmayacağım şekilde çekiyorum. Ama konuyu keskin ve net bir şekilde fotoğrafladığımı; fotoğrafı, istediğim görüntü ve hissi yakalamak için, daha sonra kırparak yeniden düzenleyebileceğimi biliyorum" diyor. Tamara'nın; D800 ve D4'ün çözünürlüğünü övmesinin altında yatan nedenlerden biri de bu. Tamara, "Resimleri kırparak da yine harika bir fotoğraf elde edebiliyorum. Oynamak için böyle bir alana sahip olmak çok hoşuma gidiyor".

Objektifler

"Olabilecek en kötü şey, fotoğraf makinenizde uzun menzilli bir objektif takılı olduğu için geri adım atmak zorunda kalmak ve konunun kontrolünü tamamen kaybetmektir. 35 mm objektif ile konuya yakın kalabiliyorum ve konumu arka plandan ayırmak istersem sığ bir alan derinliği bile elde edebiliyorum".

Yani yakınlıkla kontrol aynı anlama mı geliyor? "Yakın olduğunuz için size dikkat etmek zorundalar ve ben genelde, kontrolü elde tutmak için yakın olmaya ihtiyaç duyuyorum" diyor. Uzun menzilli bir objektifin arkasına geçtiğimde ve uzaklaştığımda konsantrasyonumu kaybediyorum. Objektif seçimi, onları kadraja geri koymam gerektiğinde hakikaten onlara yakın olmamı sağlayabiliyor ve bu, göz kulak olunması gereken yaş grubundaki çocuklar konusunda yapmam gereken bir şey. Onlar giderken, benim onları çekip kadraja koymam gerekiyor" diyor.